Ütőképesebb csapatot szeretnél?

Coaching vezetési stílus 4 lépésben

A coaching azt jelenti, hogy pozitív irányba segíted a munkatársaid úgy, hogy közben kihozod belőlük a legjobbat. Ha jól bánsz az embereiddel, akkor jobb eredményt fogsz elérni.

Milyen esetekben hasznos ez a vezetői stílus?

Kiváló, ha növekedést, hatékonyságot és igazi áttörést szeretnél elérni ösztönzéssel. Ez egy modern és hatékony vezetési stílus, ami olyan működést kíván meg tőled, mintha egy edző lennél.  Célja többek között az, hogy alkalmazottaid önállósága és felelősségtudata fejlődjön, amit közvetett iránymutatással, széles eszköztárral tudsz kihozni belőlük. Példát kell mutatnod és ne aggódj, majd követnek!

MIKOR NEM JAVASOLT EZ A MÓDSZER?

Amikor gyors, határozott döntésre van szükség. Az idő egy olyan tényező, ami meghatározhatja a stílust. Hosszú távon ez egy hatékony vezetői stílus, de rövidtávon lehet, hogy nem hoz olyan kimagasló eredményeket.

Hogyan tudod a coaching vezetői stílust kialakítani?  

Először az egyénre kell összpontosítanod a figyelmed. Mindenkinek meg kell tudnod a motivációját. Utána kezdődhet a csapatépítés. Ha eléred a munkatársaidnál a jóllét érzését, akkor a pozitív érzések pozitív szándékot és pozitív viselkedést fognak maguk után vonni, amitől újabb lendületet kapnak.

Lépések:

1. Meg kell ismerned a csapattagokat egyesével. Hogyan?

Nyitott kérdésekkel tudod kideríteni, hogy ki mit szeretne karrierje során elérni és jelenleg mennyivel és hogyan tud közelebb kerülni a vágyához. Tehát fontos tudni minden csapattag karriercélját. Kit mi hajt? Kinek mi az erőssége, szuperképessége? Ki mennyire érzi jól magát a jelenlegi szerepben? Mitől érzi jól magát és mi az, ami változhatna pozitív irányba? Ki mit gondol arról, hogy mitől működik jól a csapat és miben szükséges fejlődni csapatként?

Mindenkinek egyénileg kell meghatározni azokat a fejlesztési célokat, amiket el kíván érni. Ennek megismerése kulcsfontosságú tényező, ha a coaching szemléletű vezetési stílust választod.  Azt is fontos tudnod, hogy ehhez őszinte kommunikáció szükséges, ami bizalomra épül. A bizalom kiépítéséhez türelem szükséges, és ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Neked vezetőként is meg kell nyílnod, őszintén el kell mondanod, hogy téged mi hajt, hogy látod a csapatot és hogyan fogod eljuttatni őket a kívánt teljesítményig, vízióig, célig.  

2. Kell egy közös cél

A cél legyen SMART cél. Specifikus, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött.

Ehhez szükséges egy vízió, amihez mindenki azt tudja hozzátenni, amiben ő különösen jó. Ezzel a csapat hasznos részének fogja magát érezni, és ha valaki értéket képvisel és hozzá tud tenni hatékonyan a jó működéshez, az egyben önmotiváló is.

3. Motiváld a csapatot az alábbi eszközökkel

Motiváld a csapatod Simon Sinek Aranykör modelljével és kezdj a miérttel. Így ösztönöznek a nagy vezetők mindenkit cselekvésre.

Miért? A saját miértek és a csapat miértekre is fontos választ adni. Miért éri meg az idő és energiabefektetés egyénileg és csapat szinten? Miért csinálod, amit csinálsz és csapatként miért lehet ez egy terv, egy meggyőződés?

Hogyan? Mitől jobb és más, amit ti (cég, csapat, szolgáltatás) csináltok? Hogyan lehet a leghatékonyabban csinálni? Hogyan lehet minden erőforrást jól kihasználni? Hogyan oszd le a feladatokat úgy, hogy mindenki azt csinálja, amiben a legjobb?

Mit? Mit csinálunk és mit nem csinálunk? Ugyanolyan fontos eldönteni azt, hogy mi az, amit nem csinálunk, hiszen ez időt, energiát és figyelmet von el a fontos és hasznos dolgokról.

Mit fogunk máshogy csinálni? Kinek mit jelent a feladatelvégzés és a változás? Mi lesz más, jobb?

Ha megvan a közös cél és a 3 kérdésre a válasz, akkor kezdődhet az edzés. Visszajelzés adása és kapása nélkül nem működik ez a típusú vezetési stílus mivel ez adja meg a helyes irányt, és az edzőnek az összképet.  Rendszeres találkozókra van szükség és a vezető részéről nyitott ajtóra, arra az esetre, ha a beosztottnak nehézsége van vagy ha kapcsolódni szeretnének és meg akarnak osztani információt, észrevételt, véleményt vagy személyes jellegű tudnivalót.

4. Ha a csapat vagy egy csapattag sikert ér el, akkor azt közösen érdemes megünnepelni

A „Gyakornok” című filmben Anne Hathaway irodájában van egy harang, amit megkongatnak ha valaki valami szuper eredményt ért el. Hangosan elmondják a többieknek és mindenki megtapsolja az illetőt. Van olyan cég, ahol hónap dolgozóját díjazzák, ami megtiszteltetés és jutalommal is jár, de ha valaki visszahúzódóbb típus és nem szereti a rivaldafényt akkor legyünk  erre tekintettel. 2 nap extra szabadsággal vagy bónusszal is lehet jutalmazni mindenféle felhajtás nélkül, egy emailben kommunikálva ezt a többieknek.  

MI SZÜKSÉGES EHHEZ RÉSZEDRŐL?

-Empatikusabban tekints a munkavállalódra. Érts meg a miértjét.

-Nyitott kérdéseket használj és ne az eldöntendő kérdéseket záporoztasd.

-Légy türelmes. Ha nem most azonnal akarsz mindent egyszerre és legfőképpen nem tegnapra, akkor ez meg fog térülni.

-Adj építő visszajelzést. Enélkül nincs meg a megfelelő irányadás. Mindenkinek szüksége van bátorításra, jó szóra.

-A megoldásra fókuszálj és arra törekedj, hogy egyről a kettőre jussatok.

COACHING SZEMLÉLETŰ VEZETÉS ELISMERT ALAKJA

John Wooden, népszerű kosárlabdaedző coaching szemléletű vezető, hasznos tanácsait érdemes megfogadnod, ha szeretnéd kipróbálni ezt a vezetési stílust. Ő az alábbi módszer mentén irányított:

Mondd el nekik azt, amit!

Mutasd be nekik, ahogy szeretnéd, amit tudniuk és csinálniuk kellene!

Engedd meg, hogy megmutassák neked, hogy tudják, hogyan kell csinálni!

Kérd meg őket, hogy változtassanak azon, amit nem jól csinálnak!

Kérd meg őket, hogy csinálják jól újra meg újra!

Mindeközben értő figyelemmel fordulj csapatodhoz, építő visszajelzésekkel, hatékony kérdésekkel segítsd munkatársaid coaching szemléletű vezetőként.

Tetszik? Akkor legyél rendszeres olvasóm. Iratkozz fel a hírlevelemre!

Feliratkozás után egy megerősítő e-mailt fogsz kapni, amit, ha nem találsz a bejövő leveleid között, nézd meg kérlek a spam mappában is. 

Vélemények

klienseim visszajelzései